Studio T. Tolvanen Oy - visuaalisen viestinnän suunnittelutoimisto
(navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti)
(navielementti) Etusivu (navielementti) Yritys (navielementti) Palvelut (navielementti) Verkosto (navielementti) Referenssejä (navielementti) Taustakuvia : Taustakuvat : Taustakuva (navielementti) Suunnittelutoimisto Studio T. Tolvanen Oy, Kuopio : Yhteystiedot : Studio Tere T. Tolvanen Oy (navielementti) (navielementti) (navielementti)
(navielementti) (navielementti)
(kuvituskuva)  

etusivu (nuoli) referenssejä (nuoli) CASE: Finnpipe Oy

CASE: Finnpipe Oy

Yrityskuvan kehittäminen kuvituksen avulla

Tarina siitä kuinka "tylsistä, harmaista putkista tehtiin taidetta", kuten erään insinöörin kommentti kuului. Kyseistä kommenttia pidettiinkin johtoajatuksena kun voimakkaalla kuvituksella pyrittiin mainoksen ja taiteen välimaastoon. Kehystettyinä tauluina ja julisteina (70x100 cm) levitetyt kuvat levisivätkin ympäri Eurooppaa muutamassa vuodessa. Myöhemmin asiakkaat jopa tilasivat näitä kuvia toimistojensa seiniä koristamaan.

Metallia, putkia ja fiilistä / Finnpipe

Kuvien varsinainen tarina alkoi 1988, jolloin suunniteltiin ja valokuvattiin ensimmäiset ns. ”värilliset putket”. Ensilevityksen jälkeen kuunneltiin mielenkiinnolla markkinoiden reaktioita eli lähinnä, mitä insinöörikunta sanoo. Palaute olikin yllättävän positiivinen ja siksi lisättiin ”höyryä". Rohkeat kollaasit ja voimakas väri- ja kuvamaailma nousivatkin sittemmin tunnistettavaksi Finnpipe-tyyliksi.

Sivulla olevat kuvat ovat kuvittaja-graafikko Tere Tolvasen suunnittelemia ja tuottamia vuosien 1988 ja 2004 välillä. Valokuvat ovat ajalta jolloin Studio T. Tolvanen Oy toimi vielä mainosvalokuvaamona. 3D-grafiikkaa hyödyntävät kuvat ovat 2000-luvulta. Asiakassuhde Finnpipe Oy:n kanssa päättyi vuoteen 2004 Finnpipen sulautuessa Outokumpu-konserniin.

Kansikuva, esite, Finnpipe

Materiaalia käytettiin tietenkin painettuna esitteisiin ja ilmoituksiin eli siitä muodostui markkinointiviestinnän runko ja perusaineisto. Tällä materiaalilla ja aktiivisella markkinoinnilla saatiin Eurooppaan sellainen kuva, että Finnpipe olisi isompikin tehdas. Kuriositeettina mainittakoon esim. kuva käyrästä, jossa on punainen sisus, sitä on levitetty ympäri Eurooppaa yli 150 kpl.

Kalenterikuva, kalenteri, kalenterit / Finnpipe

90-luvun puolenvälin jälkeen ”värillisten putkien” aika oli ohi, koska oli tullut tietokoneaika. Tulivat kollaasit ja fantasiakuvitus. Tosin muuttui muutakin, Finnpipen maailma ja toiminta muuttui, mutta siitä huolimatta tarina jatkui. Kalentereihin, esitteisiin ja verkkosivuille ilmestyivät 2000-luvun alussa 3D-kuvitusohjelmilla tehdyt kuvat.

Prosessikaavio, tuotekatalogi, Finnpipe

Myös Studion toiminta muuttui samoihin aikoihin. Mainosvalokuvaamosta kasvoi vähitellen visuaalisen viestinnän toimisto ja työhön tulivat mukaan katalogien, Finnpipe NEWSien, messuosastojen sekä myöhemmin verkkosivustojen suunnittelut.

Kansio, Finnpipe, putkia, kollaasi

Tässä on esimerkkejä noin 15 vuoden ajalta, siis kuinka ns. fantasia-kuvitus on kehittynyt. Ja se on osoittanut, että sillä saadaan myös tuloksia. Tarina päättyi kuitenkin vuoden 2004 aikana, koska Finnpipe katosi eli sulautui Outokumpu Stainless Tubular ryhmään, kuten moni muukin pienempi yksikkö. Näin ollen alkaa uusi aika ja sitä tekevät uudet ihmiset ulkomailla.

Lopuksi mainittakoon, että tuotannon sittenkin tärkein tekijä oli vientipäällikkö Antero Asikainen, jonka suorat kontaktit Eurooppaan toivat välittömän palautteen ja jonka omat visiot vastasivat Studion visioita. Yhteistyö oli erittäin vuorovaikutteinen ja monivivahteinen.

Aiheeseen liittyvää sivustolla

Kuvitus ja visualisointi -palvelut

Kuvitusgalleria