Studio T. Tolvanen Oy - visuaalisen viestinnän suunnittelutoimisto
(navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti) (navielementti)
(navielementti) Etusivu (navielementti) Yritys (navielementti) Palvelut (navielementti) Verkosto (navielementti) Referenssejä (navielementti) Taustakuvia : Taustakuvat : Taustakuva (navielementti) Suunnittelutoimisto Studio T. Tolvanen Oy, Kuopio : Yhteystiedot : Studio Tere T. Tolvanen Oy (navielementti) (navielementti) (navielementti)
Tere työaseman ääressä töissä, kuvitus (yläosa) (header-palkki)
Tere työaseman ääressä töissä, kuvitus (alaosa)  

etusivu (nuoli) yritys (nuoli) kuvittaja-graafikko

Kuvittaja-graafikko : Ammatin esittely

Kuvittaja-graafikon työkenttä ja ammattitaidon osa-alueet

Tämän tarinan tavoite on kertoa yhdestä toimintamallista ja siitä kuinka yksi markkinointiviestintään sisältöjä tuottava kuvittaja näkee oman ammattinsa. Samoja tehtäviä tekevät myös monet eri ammattinimikkeillä työskentelevät henkilöt. Muita ammattinimikkeitä voivat olla mm. visuaalinen suunnittelija, AD (Art Director), visualisti, graafinen suunnittelija, tuotanto-AD.

Kuvittaja-graafikon ammattitaidon tärkeimmät osa-alueet:

  • sisältöaiheen kuvittaminen
  • graafinen yleissuunnittelu
  • viestin rakentaminen

Käytännössä ja hieman tarkemmin ilmaistuna:

  • viestinnän suunnittelua ja konseptin luontia,
  • graafista suunnittelua eli kuvituksen ja ilmeen tuottamista,
  • kuvankäsittelyä, kuvaamista,
  • piirtämistä,
  • tekstisisältöjen muokkaamista ja typografiatyötä.

Kaikkea toimintaa ohjaavana punaisena lankana on olennaisimman viestin löytäminen, sen korostaminen ja muotoilu. Lisäksi kuvittaja-graafikolta edellytetään osaamista hallita kokonaisuuksia. Taito, joka korostuu, kun viestiä rakennetaan moneen mediaan ja on säilytettävä sukunäköisyys.

Edellä oleva on melko laaja paketti, jopa toivottomalta näyttävä yhtälö, mutta ratkaisumalleja kyllä löytyy. Esimerkiksi verkottuminen tarjoaa monia mahdollisuuksia. Isot asiat pannaan palasiksi ja etsitään paloille tekijät. Itse kannattaa opetella pisimmälle ne asiat joihin löytyy eniten taipumuksia ja mielenkiintoa.

Kuvittaja-graafikko Tere T. Tolvasen asiakkaat ovat teknologia- ja teollisuusyrityksiä ympäri Suomea sekä esimerkiksi mainos- ja viestintätoimistoja jotka tilaavat töitä asiakkailleen.

Kuvittaja Tere Tolvanen

PS. Teren tytär työskentelee nykyisin myös kuvittajana. Kuvittaja Pirita Tolvanen.

Piirtäminen, kollaasi, kuvitus

Tärkein osaaminen?

Itselleni tärkeimmäksi osaamisalueeksi nostan piirtämisen. “Piirtäminen” on tosin mielestäni huono ilmaus kuvaamaan tietokoneella työskentelyä. Ensin ehkä piirrellään ihan perinteisesti paperille, kun annetaan ajatuksen kulkea, mutta yleensä asiat siirtyvät nopeasti sähköiseen muotoon.

Piirros, kaupunkimaisema, suuria kuvia Peugeot messuosastolle

Tietokoneella työtä jatketaan ja

  • aloitetaan tyhjän tilan, kuvien ja tekstien suhteuttaminen,
  • mietitään värien ja fonttien maailmaa,
  • luodaan muotoja, objekteja, maskeja,
  • yhdistellään, sulautetaan ja viimeistellään kokonaisuutta.
kollaasi, kuvitus

Lopuksi tallennetaan versioita ja kerätään kommentteja. Lopputulos saavutetaan yleensä vasta lukuisten kierroksien jälkeen. Vuorovaikutteinen yhteistyö ja keskustelu eri versioista asiakkaan kanssa ratkaisee usein.

Miten digitaalisuus muuttaa alaa? Mitä pitäisi opiskella?

Kuvittamisen tulevaisuus on mielestäni erilaisissa 3D-ohjelmissa ja muutenkin tietokoneella. Tarvittavat taidot eivät ole erilaisia tietokonemaailmassa, mutta tietokone antaa vain niin paljon lisää mahdollisuuksia hyödyntää niitä taitoja. Hyvälle piirtäjälle tietokone tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia eikä muidenkaan perustaitojen merkitys vähene tietokonetta käyttämällä. Esimerkiksi valaistuksen taidon hallitsemisesta on 3D-työskentelyssä ihan yhtä paljon apua kuin valokuvaamisessakin.

Kalastus-aiheisia kuvia, työpöydän taustakuvia vuodelta 2006

Työpöydän taustakuvat


Sitäpaitsi perinteisillä tekniikoilla kuvittaminen on

  • työläämpää,
  • hitaampaa ja
  • kalliimpaa (koska aika maksaa asiakkaalle aina eniten).

Toisaalta, viestin ymmärtämisen kannalta, käytetty tekniikka on merkityksetön käytännön seikka jota kukaan muu kuin toinen kuvittaja tai graafikko ei osaa tulkita.

Omasta kokemuksestani sanoisin, että esimerkiksi 3D-ohjelmat vaativat todella pitkän ja sitkeän opiskelun, ainakin ensimmäinen ohjelma. Siihen tarvitaan motivaatiota ja konkreettisia tavoitteita. Itse olen jo 1990-luvulta lähtien säännöllisesti selannut erityisesti yhdysvaltalaisten kollegoiden gallerioita ja portfolioita. Ulkomailla huippujen taso on aika paljon kovempi kuin Suomessa, joten aloittelijalle kokemus voi olla myös masentava. (kts. linkkilista tämän sivun lopussa)

Tekniikan visualisointia, tuotekuvia, havainnekuvia

Minkälaista asennetta tarvitaan?

Omassa työssäni pyrin asiakkaan kanssa “vuorovaikutteiseen suunnitteluprosessiin” ja tämä edellyttää myös itseltäni suunniteltavan kokonaisuuden, dokumenttien ja versioiden hallintaa.

Paljon kuvia tuottaville ja käsitteleville on dokumenttien hallinta aina haaste ja tässäkin haluaisin sitä korostaa, koska omien kokemuksieni perusteella se on asia joka usein unohtuu opiskelijoilta ja alaa aloittelevilta. Tuhansien kuvien ja kymmenien versioiden sekamelskasta toipuminen voi olla pitkä prosessi ja siksi sitä kannattaa välttää. Versioiden hallinta ja hyödyntäminen on muutenkin digitaalisen kuvittajan keskeisimpiä osaamisalueita. Onhan digitaalisen kuvittamisen keskeisimpiä hyötyjä juuri materiaalien uudelleenkäyttö ja nopea muokkaus.

Talviaiheisia kuvia, työpöydän taustakuvia vuodelta 2006

Työpöydän taustakuvat


Digitaalisen kuvittajan osaamisalueisiin täytyy kuulua myös aimo annos systemaattisuutta, kurinalaisuutta ja ennakkoluulottomuutta uusia tekniikoita kohtaan. Lisäksi kannattaa muistaa, että kuvittaminen ja graafinen suunnittelu ovat palveluammatteja joissa vuorovaikutustaidot korostuvat.

Palaveri, kuvitus, koska vuorovaikutustaidot korostuvat

Miten työskentelen? Mitä ohjelmia käytän?

Työasema: Työskentelen kahden kahden ruudun työasemalla, joista toinen on työskentelyruutu ja toisella ovat työkalut. Lisäksi toisella ruudulla pidän kalentereita, sähköpostiohjelmaa, intranettiä ja muita viestintätyökaluja. Lisäksi minulla on piirustuslauta ja langaton kynä (joka tahtoo hävitä vähän väliä...). Kynä on mielestäni melkein välttämätön, jos aikoo piirtää ruudulle suoraan. Hiiren kömpelyys tulee esiin mm. Airbrushia käytettäessä. Työasemaan liittyvät tietysti skannerit, tulostimet ja digikamera.

Ohjelmat: Adoben ohjelmaperhe tarjoaa itselleni erittäin laajat perustyökalut vaikkakin halvempia ja joissakin tapauksissa parempiakin löytyy. Lisäksi itselläni on muutama 3D-kuvitusohjelma, jotka täydentävät toisiaan ja tekevät psd-tiedostomuodon Photoshoppiin vietäväksi.

Tekninen kuvittaja Tere Tolvanen

Tärkeimmät kuvitusohjelmat itselleni ovat:

3D-kuvitusohjelmia valitessa on oleellista tietää, mitä haluaa tehdä. On olemassa 1) insinöörien CAD-ohjelmat, 2) mallintajien/animaattoreiden ohjelmat ja 3) kuvittajien ohjelmat. Jokaiselle ryhmälle on runsaasti ohjelmavaihtoehtoja, jopa harmiksi asti, sillä tärkeintä kuitenkin on, että käytettävät ohjelmat tukevat toisiaan.

Otetaan esimerkki: luodaan 3D-ohjelmalla hammasratas ja väännetään se sydämen muotoon —siirretään kuva 3D-maisemaohjelmaan, jossa luodaan ympäristö ja valaistus eli fiilis. Tämä siirretään edelleen kuvankäsittelyohjelmaan, jossa osa kuvasta poistetaan ja tuodaan uusi kuva tilalle. Kuvaan halutaan vielä monimutkainen teksti, joten se viedään grafiikkaohjelmaan jossa luodaan teksti ja logot ym. Kuva voisi tämän jälkeen olla valmis vaikka kirjapainoon tai nettiin. Toisaalta joskus on tilanteita, joissa on parempi tuoda koko homma rasteroituna kuvankäsittelyohjelmaan ja valmistella se siellä esimerkiksi suurtulostusta varten. Tämä on hyvin karkea kuvaus, mitä voi joutua tekemään ja miksi ohjelmien välisen yhteistyön pitää sujua.

Lisäksi kaikilla em. ohjelmilla on vielä yksi ikävä piirre - vain jatkuva harjoittelu tuottaa tuloksia. Enkä tarkoita sitä, että jos ei käytä, niin unohtaa, vaan sitä että jokainen iso ohjelma vaatii käyttöliittymän hallinnan lisäksi sen ohjelman “sisäistämisen” ennenkuin voi ajatella tekevänsä jotakin “uutta ja ainutlaatuista”.

Kalenterikuva, kalenteri, kalenterit / Finnpipe

Miten mitataan onnistumista?

Onnistumisen päättää yleensä asiakas, tai asiakkaan asiakas. Työskentelyn päättyessä onnistumista on vaikea vielä arvioida. Käyttötilanne ratkaisee ja joskus kuva päätyy ihan jonnekin muualle kuin minne se alunperin suunniteltiin. Ajoittain taas kuulee vuosienkin takaa palautetta jostain kuvituksesta jonka avulla asiakkaat ja myyntimiehet vieläkin viestivät.

Itselläni on kuvittamisessa aina kaksi tavoitetta ylitse muiden:

  1. tarjota vastaanottajalle mahdollisuus “lukea tarinaa” ja
  2. muodostaa mielikuvia.
PRECICAL Laadussapitopalvelu, esitteet

Miten minusta tuli kuvittaja?

Lopuksi palanen henkilöhistoriaani, eli miten minusta tuli kuvittaja?

Teren ammatillinen tausta lyhyesti: 1) opiskeli mainosvalokuvaajaksi Hampurissa, Saksassa, 2) työskenteli mainosvalokuvaajana Helsingissä, 3) perusti Studio T. Tolvanen Oy:n vuonna 1974 Kuopiossa, 4) mainosvalokuvaus Studion päätoimiala vuoteen 1997 asti, 5) 2000-luvulla "kasvanut pieneksi" yhden miehen suunnittelutoimistoksi ja keskittynyt valokuvien jatkojalostukseen sekä digitaaliseen kuvitustuotantoon.

Firman historia

Lyhyesti: 30 vuotta mainosvalokuvaajan ammattia oli riittävästi ja koska työvuosia oli mielestäni vielä runsaasti jäljellä, niin päätin kouluttautua uudelleen.

Toisaalta koko tuttavapiirini ja kollegani ovat sanoneet etten minä ole ammattia vaihtanut, mutta itsestäni se kyllä on siltä tuntunut. Niin paljon uusien asioiden opettelua on tämä matka kuvittajaksi ja visuaaliseksi suunnittelijaksi vaatinut.

Onkin ihan totta, että muutos mainosvalokuvaajasta valokuvan jatkojalostajaksi, retussoijaksi, kuvakollaasien tekijäksi – ei ollut kovin vaikea, koska valokuvaajat osaavat luonnostaan ns. “kuvanlukutaidon” (ja tällä tarkoitan sekä teknistä että psykologista lukutaitoa).

Laajentaminen markkinointiviestinnän alueelle ja erikoistuminen puhtaaseen kuvittamiseen, havainnekuvien ja visualisointien rakentamiseen vaati paljon opiskelua, ennenkaikkea verkkomedian takia, sillä Internet loi uuden median samanaikaisesti ympärillemme.

Informaatiografiikka -kollaasi

Uudenlainen ympäristö ja uudenlaiset kohderyhmät ovat olleet ehkä sittenkin se suurin haaste. Toisaalta verkko tarjoaa suunnittelijoille ihan uudenlaiset puitteet oman osaamisen esittelyyn. Monet ahdistuvat tietokoneen tarjoamista mahdollisuuksista ja vaatimuksista opetella koko ajan uusia asioita, mutta mielestäni tarjolla on enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.

Yrittäjän ja toimitusjohtajan näkökulmasta allekirjoitan tuon edellisen ihan samalla tavalla. Mahdollisuudet ovat suurempia kuin vaatimukset uusien asioiden opettelemisesta.

- Tere T. Tolvanen, Kuopiossa marraskuussa 2005

Tekstiä päivitetty joulukuussa 2006 ja tammikuussa 2010.

Tere T. allekirjoitus

Aiheeseen liittyvää sivustolla

Kuvituspalvelut ja hinnat

Kuvitusgalleria

Työpöydän taustakuvat

Teren linkkilista: Ulkomaisia kuvittajia ja valokuvaajia

Surffailu verkossa antaa tänään mahdollisuuden tutustua kaikkialla maailmassa työskenteleviin kollegoihin. Minun teemani on löytää lahjakkaita kuvittajia, graafikoita, 3D-kuvittajia sekä valokuvaajia, ketkä ovat opetelleet digitaalisen kuvittamisen ja valokuvien jatkojalostamisen. Tässä muutamia tekijöitä jotka ovat joko muokanneet oman osaamiseni kehittymistä tai avanneet silmäni jollekin uudelle tavalle tehdä asioita.

  • Shu Akashi (in English)
    http://www.shuakashi.com/
    Japanilaissyntyinen valokuvaaja joka on kerännyt mainetta erityisesti taidokkaasti jatkojalostamalla kuviaan digitaalisella kuvankäsittelyllä.
  • Jill Greenberg (in English)
    http://manipulator.com/
    Potrettikuvauksella mainetta kerännyt kanadalainen valokuvaaja. Hyödyntää paljon kuvankäsittelyohjelmia.
  • PJ Loughran Illustration (in English)
    http://www.pjloughran.com/illustration/
    Nuori amerikkalainen kuvittaja joka saavutti vuosituhannen vaihteen teknokuplan aikana mainetta, mutta on sittemmin vetäytynyt enemmän musiikin pariin.
  • Art of Dave McKean (in English)
    http://www.mckean-art.co.uk/
    Erityisesti CD-kansilla mainetta kerännyt kuvittaja.

Anna palautetta